Co znamenají loga automobilek? Některé významy vás překvapí

24. 07. 2018

 

Loga automobilek se v čase mění, většinou si ale i po obměně zachovávají své základní symboly a prvky. Nesou v sobě zapsaná jména zakladatelů nebo i symboly kraje, odkud pocházejí. U některých je jejich význam známý, jindy vás ale může překvapit. Pojďme se podívat, co jednotlivá loga znamenají!

Alfa Romeo

 

Znak italské značky Alfa Romeo patří k jednomu z nejnápaditějších na trhu. V levé části loga se nachází červený kříž, který je symbolem města Milána, kde byla automobilka založena. Vpravo pak najdeme hada požírajícího maurského muže. Tento symbol byl vyobrazen na praporu rodu Viscontiů, kteří vládli Milánu ve 13. a 14. století. Mimochodem název Alfa Romeo se skládá ze zkratky názvu továrny (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) a jména majitele Nicoly Romea, který továrnu osm let po jejím vzniku převzal.

Alpina

 

Alpina je bavorská značka specializující se na úpravy vozů BMW. Původně v Alpách vyráběla psací stroje. Ve štítu loga nenajdeme středověké věže, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale o něco méně poetický dvojitý karburátor Weber a klikovou hřídel.

Aston Martin

 

Název automobilky Aston Martin vznikl ze složení názvu závodu Aston Hill Climb a příjmení spoluzakladatele značky Lionela Martina. Křídla ve znaku mají reprezentovat rychlost.

Audi

 

O znaku Audi koluje ve společnosti mnoho mýtů a nepravd. Ne, opravdu čtyři kolečka nesymbolizují pohon všech kol, jak se dá poměrně často mezi sebezvanými znalci zaslechnout. Znak ve skutečnosti zobrazuje původ koncernu Auto Union, který vznikl spojením čtyř automobilek- Audi, DKW, Horchu a Wandereru. Každý kruh reprezentuje jednu značku a jejich protnutí symbolizuje jednotu. Volkswagenem znovuvzkříšené Audi původní emblém převzalo.

Bentley

 

Značka Bentley původně vyráběla letecké motory, proto si do svého loga zvolila křídla. Zajímavostí je odlišný počet per na levé a pravé straně.

BMW

 

Populární německá značka je další, o které koluje nepravdivý mýtus ohledně jejího loga. Modrobílý střed nepředstavuje leteckou vrtuli, jak se často mylně interpretuje, ale vlajku Bavorska, která se skládá z bílomodrých kosočtverců. Přirovnání k vrtuli vzniklo pravděpodobně díky reklamě z roku 1929, kde je logo automobilky vsazené právě do vrtule letadla. V té době ale již bílomodrý emblém existoval dvanáct let.

 

Bugatti

 

Stylizované písmeno „B” v horní části loga v sobě skrývá zakomponované ještě písmeno „E”. Dohromady dávají iniciály zakladatele automobilky Ettore Bugattiho. Šedesát teček po obvodu loga mají být perly symbolizující noblesu.

Cadillac

 

Logo americké automobilky Cadillac vzniklo podle erbu zakladatele stejnojmenného města, francouzského badatele Antoina Laumeta de la Mothe Cadillac. Původní znak se v průběhu času poměrně dost změnil, i v dnešní podobě by se ale mělo údajně dát najít šest starobylých francouzských hrabství.

Citroën

 

Společnost, která nese název zakladatele Andreho Citroëna, původně vyráběla jen velká převodová kola se šípovitým ozubením pro obráběcí stroje. Logo, které vypadá jako dvě šipky směřující vzhůru, tak ve skutečnosti symbolizuje dva šípovité ozuby.

Ferrari

 

Logo značky Ferrari obsahuje italskou trikolóru na vršku, písmena „S” a „F” znamenající Scuderia Ferrari, žlutý podklad symbolizující barvu města Modeny a hlavně vzpínajícího se hřebce uprostřed. Ten byl původně namalován na letadle italského bojového pilota z první světové války. Po jeho smrti v roce 1918 nabídla jeho matka použití koně Enzovi Ferrarimu. Hřebec v emblému mu měl podle ní přinést štěstí.

Fiat

 

Tady je to jednoduché. Logo italské automobilky je vlastně jen nápis, který je zkratkou turínské fabriky - Fabbrica Italiana Automobili Torino. Podklad byl dříve modrý, dnes nápis stojí na vínové barvě.

Ford

 

Logo Fordu se od svého vzniku v roce 1909 prakticky nezměnilo. Zajímavostí je, že se jedná o autentický podpis zakladatele Henryho Forda.

Honda

 

Jméno automobilky je po zakladateli Soichiro Hondovi. Velké písmeno „H” ve znaku pak není nic jiného než zakladatelova iniciála.

Hyundai

 

Opět nic složitého. „H” jako Hyundai. To mimochodem v korejštině znamená moderní. Oproti Hondě je ale písmeno nakloněné. Ve znaku je kromě samotného písmena ještě jedna symbolika - logo má vyobrazovat dva lidi, prodávajícího a zákazníka, kteří si podávají ruce.

Infiniti

 

Logo luxusní divize japonské automobilky Nissan má hned dva významy. První říká, že trojúhleník ve znaku symbolizuje dálnici vedoucí do budoucnosti. Druhá interpretace hovoří o vrcholku bájné hory Fuji, který má symbolizovat nejvyšší bod kvality. 

Jaguar

 

Automobilka se jmenuje Jaguar a má ve znaku skákající kočičku. Ano, správně, je to jaguár. Šelma má svou pozicí ztělesňovat eleganci a pohyb vpřed. Ale pozor, automobilka se dříve jmenovala SS Cars, k jejímu přejmenování na Jaguar došlo z pochopitelných důvodů po druhé světové válce.

Kia

 

Písmena KIA znamenají v překladu z korejštiny „původem z Asie”. Ovál kolem nich má znázorňovat zeměkouli.

Lada

 

Název Lada je inspirován vikingskou bojovou lodí „lad’ya“ a právě tato loď je dodnes vypodobněna i ve znaku ruské automobilky.

Lamborghini

 

Zakladatel italské automobilky Feruccio Lamborghini byl býky vždy fascinován. Shodou okolností byl i narozený ve znamení Býka, ten se tak dostal i do loga jeho značky. Dokonce i modely automobilky jsou pojmenovány podle plemen i slavných turů z corridy.

Maserati

 

Trojzubec z loga Maserati pochází z římské mytologie, konkrétně ze sochy boha Neptuna v italské Boloni. Reprezentovat má sílu a kvalitu.

Mazda

 

Říká se, že slovo Mazda je zkomoleninou jména zakladatele Jujira Matsudy. V logu značky můžeme vidět písmeno „M”, ale i letícího ptáka jako symbol svobody.

McLaren

 

Logo McLarenu má poměrně zajímavou minulost. V počátcích byl ve znaku novozélandský pták kiwi, po vstupu na pole formule 1 ale logo přešlo v nápis McLaren s červenou stříškou. Tou stříškou, jakou mají cigarety Marlboro. Až teprve nedávno se stříška zakulatila do dnešní podoby.

Mercedes-Benz

 

Automobilka Mercedes-Benz vznikla sloučením značek Daimler a Benz. První slovo svého názvu získala podle tehdy asi jedenáctileté Mercédès Jellinek, dceři rakouského podnikatele s automobily Emila Jellineka. Třícípá hvězda ve znaku má symbolizovat zemi, vzduch a moře. Nakreslil ji Gottlieb Daimler do dopisu své manželce a připsal, že jednoho dne bude tato hvězda zářit nad jejich továrnami. Měla rovněž zdůrazňovat všestrannou použitelnost Daimlerových motorů. 

Mitsubishi

 

Název Mitsubishi vlastně popisuje to, co je vyobrazeno v jeho logu. „Mitsu” znamená v japonštině tři a „hishi” (vyslovované často jako „bishi”) označuje kosočtverec.

Nissan

 

Dnešnímu stříbrnému logu Nissan předcházelo modro-červené. Modrý nápis Nissan byl orámovaný červeným kruhem, který symbolizoval vycházející slunce na japonské vlajce. Barvy zmizely, symbolika ale stále zůstává.

Opel

 

Blesk ve znaku Opelu vzdává hold modelu Blitz (v překladu blesk), tedy nákladnímu vozu, který postavil automobilku na nohy v těžkém období po druhé světové válce. Ve starších dobách značky figurovala uvnitř kruhu místo blesku vzducholoď.

Peugeot

 

Lev je s francouzskou automobilkou spjat odjakživa, v průběhu let se ale postavil na zadní. Vychází ze znaku bývalého regionu Franche-Comté, odkud pochází rod Peugeotů,.Poprvé byl použit už v roce 1858, tedy dávno předtím, než Armand Peugeot začal vyrábět první kočáry bez koní.

Porsche

 

Porsche se hrdě hlásí ke svému domovskému městu. Znak tvoří erb historického Württemberska doplněný o vyobrazení koně s nápisem Stuttgart. Samotný název města se dá do češtiny přeložit jako „zahrada hřebců”.

Renault

 

Vtipů na tohle téma známe všichni spoustu, málokdo ale ví, že tvar kosočtverce získalo logo až v roce 1925 kvůli tvarům chladiče, do té doby bylo vždy kruhové. Od roku 1972 pak z loga zmizel i nápis Renault, který do té doby zdobil znak uprostřed. Automobilka samotná jej od počátku 90. let vykládá jako diamant.

Rolls-Royce

 

Britskou značku Rolls-Royce reprezentují hned dva symboly. První je znak se dvěma překrývajícími se „R”, který představuje příjmení zakladatelů Charlese Stewarta Rollse a Frederica Henryho Royce. Tím druhým symbolem je malá soška s názvem „Spirit of Ecstasy“ neboli „duch extáze”, kterou najdeme na přídi těchto luxusních vozů. Sošku si objednal jeden ze zákazníků automobilky u svého přítele, sochaře Charlese Robinsona Sykese. Modelem stála Sykesova sekretářka a milenka Eleanor Thornton, za její postavou nevlají křídla, ale róba.

Rover

 

Slovo rover se překládá jako cestovatel či tulák, ale také jako námořník. Proto ve znaku této automobilky najdeme po dlouhá desetiletí plachetnici.

Saab

 

V logu švédské automobilky najdeme hlavu mýtického orlo-lva Gryfa. Ten má symbolizovat sílu a neohroženost. Setkáme se s ním i v erbu švédského kraje Skåne.

Seat

 

Název Seat je zkratkou španělské společnosti motorových vozidel - Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Logem je iniciála názvu, nic víc, nic míň.

Smart

 

Logo Smartu se skládá ze stříbrného písmene „C“, které představuje slovo „compact”, a žluté šipky, která reprezentuje pokrok vpřed.

Subaru

 

Pojmem Subaru se v Japonsku označuje souhvězdí (ve skutečnosti jen hvězdokupa) Plejády. Proto hvězdy ve znaku. Velká symbolizuje mateřskou společnost Subaru Corporation a menší jejích pět divizí.

Škoda

 

Okřídlený šíp z Mladé Boleslavi je na světě už od roku 1923. Symbolizuje pokrok, křídla volnost a oko preciznost. Říká se také, že je logo inspirováno symbolikou indiánů a že okřídlený šíp představuje hlavu indiána s čelenkou. Zelenou barvu emblém získal po revoluci koncem 80. let a představuje nový začátek.

Tesla

 

Americký výrobce elektromobilů se jmenuje po legendárním vědci a vynálezci Nikolovi Teslovi. Téčko ve znaku je prvním písmenem názvu stylizovaným do průřezu elektromotorem z Teslova původního návrhu.

Toyota

 

Logo Toyoty jsou tři elipsy tvořící dohromady písmeno „T”. Dvě vnitřní elipsy symbolizují protnutí srdce značky se srdcem zákazníka. Vnější ovál představuje svět, který Toyotu obklopuje.

Volkswagen

 

Logo Volkswagenu vyobrazuje zkratku VW. V překladu je Volkswagen doslova „lidový vůz”, původním záměrem značky bylo totiž vyrábět jen cenově dostupné automobily.

Volvo

 

Znakem Volva je symbol mytického Marse, tedy boha války. Znak je také symbolem železa, a jelikož firma před automobily vyráběla kuličková ložiska, zvolili si její zakladatelé právě tento emblém.

 

Zdroj: garaz.cz